Monday, 31 January 2011

Pompei - Fitto: tra un mese fondi e progetti per gli Scavi

Pompei - Fitto: tra un mese fondi e progetti per gli Scavi
L’UE: pronti a velocizzare le procedure per i finanziamenti. Bondi: si investe poco in cultura.
Si difende il ministro della Cultura, Sandro Bondi (nella foto) all’indomani della “querelle” sugli Scavi con la commissione dell’Ue. «È verissimo - dice - che l’Italia spende meno degli altri paesi europei, e questo è uno scandalo. Ma è una responsabilità delle classi dirigenti del paese che hanno sottovalutato il ruolo che la cultura può avere». Secondo l’analisi del ministro dal 2002 ad oggi c’erano nelle casse di Pompei circa 50 milioni di euro da poter spendere, mentre i soli biglietti rendono 22 milioni di euro all’anno. Intanto, il ministro per gli Affari Regionali e la coesione territoriale, Raffaele Fitto assicura: «L’esecutivo avanzerà le proposte relative a Pompei entro il prossimo mese di febbraio, dopo aver verificato con le Regioni lo stato di attuazione dei programmi. In tal modo raccogliendo l’invito del commissario europeo alle politiche regionali, Johannes Hahn». Poi, da parte del ministero arriva l’ulteriore precisazione: «La possibilità di intervenire concretamente sul patrimonio archeologico nazionale ed in particolare su Pompei, come ricordato anche oggi dal ministro Bondi nel corso del suo intervento alla Camera, è frutto dell’azione di razionalizzazione e riprogrammazione delle risorse destinate al Mezzogiorno avviata a luglio dello scorso anno dal Governo». Da parte della Commissione Ue c’è la disponibilità nel velocizzare tutte le procedure affinché i fondi europei possano essere utilizzati per gli interventi sul patrimonio archeologico italiano, ma spetta all’Italia presentare delle proposte. 

Street fountain model!

Anyone got a birthday coming up? Fancy one of these?

Faithful and accurate Reconstruction of an Ancient Roman Town Street Fountain with 7 different original Ancient Roman Fountain Sculpted Heads and 2 different sets of Stone Textures. [Pompeii Type] [Block 2.2]
In the Package you will find:
A- 1 typical Roman Town Street Fountain [Pompeii Type] [1]
B- 7 typical Roman Town Fountain Sculpted Heads to build up to 7 different Roman Fountains [2]
C- 2 different Sets of Stone Textures [GrayLight, GrayDark] [3]
D- 9 Hi-DEF Photoreal textures [2048x1430, 1554x2048, 1100x1100, 812x812, 512x512] [4]
E- 2 Hi-DEF textures Templates for weathering and to customize the models [5]
F- Formats available: Cinema4D, 3DS, OBJ, VUE.
All the Models are prepared Low-Polygon, Hi-DEF and Photoreal, perfect for any type of Rendering and specially for Medium and Long-Shot Range!
The Quality of Model and Textures make the model useful also for many types of close-up renderings.
Models Polygons and Vertices [VUE and 3DS] for C4D and OBJ Polygons are [ca /2]:
Roman Town Fountain Bld-02.002 without Head [13414;9401]
Roman Town Fountain Bld-02.002 with Head [58414;32394]
Fountain Head 1 [3450;2437]
Fountain Head 2 [4494;3111]
Fountain Head 3 [22514;12888]
Fountain Head 4 [22514;12468]
Fountain Head 5 [22514;12249]
Fountain Head 6 [47514;24876]
Fountain Head 7 [2550;1971]
These models are useful for many types of sceneries, ancient sceneries but also modern ones, as for Roman re-enactment.
The Archaeo.Sys 3D series is developing high-fidelity 3D reconstruction of Objects, Architecture and Scenes from Classical Greek and Roman Antiquity.

Video: Pompeii deconstructed

Just came across this video on the History Channel. I'm not sure if it's old or new, but I haven't seen it before. It has some interesting graphics (the text is a bit dodgy, however). I particularly liked (well, not 'liked') seeing Naples be destroyed.

Nicolas Cage offered the lead in Treasure of Pompeii

This has been all over the internet this weekend:
Nicolas Cage offered the lead in Treasure of Pompeii
From Cemetery Man director Michele Soavi
Nicolas Cage has been offered the chance to star in family adventure Treasure of Pompeii.
The film isn't actually the third installment in Cage's National Treasure franchise, despite sounding quite similar.
Pompeii is described as being close to The Goonies in tone, with the plot centring on "some boys’ adventures in Pompeii, the dead Roman city near the Vesuvius volcano, while searching for a hidden treasure."
There's no word on what role Cage is up for, so he could be playing a concerned dad, a pesky villain, or something altogether different.
Hopefully the film will be closer to the boisterous adventuring of The Goonies than the forgettable code-cracking of the National Treasures.
Read the full article here.

Friday, 28 January 2011

Conference: Conservare Pompei



MARTEDÌ 01 FEBBRAIO 2011 ore 16.00






Thursday, 27 January 2011

Article: Culture minister survives confidence vote over Pompeii collapses

From Adnkronos:
Culture minister survives confidence vote over Pompeii collapses
Italy's culture minister Sandro Bondi survived a parliamentary no-confidence vote late on Wednesday aimed removing him from office over the recent collapses at the 2,000-year-old ancient Roman city of Pompeii.
After a four-hour debate in the parliament, 292 deputies , mainly from the opposition and centrist parties, voted against Bondi, while 314 voted in favour and two abstained.
The survival of Bondi, a long-term Berlusconi loyalist, underlined the difficulty Italy's divided opposition has had in mustering the numbers to defeat the conservative coalition. The government has narrowly survived two confidence votes in the past four months and is struggling to deal with a prostitution scandal that has engulfed the 74-year-old premier.
The opposition Democratic Party presented the motion against Bondi, who they blame for the run-down state of Pompeii, a UNESCO heritage site and one of the world's most famous historical sites.
Following heavy rains, Pompeii was hit by three cave-ins in less than a month. The collapse in November of part of its frescoed House of the Gladiator and a wall at the site of the House of the Moralist shocked the world.
The collapses were followed by another cave-in at an ancient house in Pompeii in early December. The opposition blamed Bondi and said neglect and a cut in funding for the fragile archaeological site had caused the tragedy
The minister denied the accusations, saying his government had done its best to preserve and restore Italy's artistic heritage, and rejected calls for his resignation.
Following the Pompeii collapses, Bondi launched a special foundation to preserve the site.

Wednesday, 26 January 2011

Pompeii Papers, AIAC, Rome

For those of us in Rome next month, the next AIAC meeting has three papers related to Pompeii (including one by yours truly)

The details:

Febbraio/February 2011

07 - Lun/Mon
ore 17.00
Incontri AIAC

Vivere in città. Urbanistica, servizi, continuità e trasformazioni (moderatore: Fabrizio Pesando – Università degli Studi di Napoli - L'Orientale)

- Heini Ynnilä (Institutum Romanum Finlandiae), Meaningful insula. Bridging the gap between large and small scale studies of urban living conditions.

- Thomas Staub (Svenska Institutet i Rom - Universities of Stockholm and Freiburg), The use and distribution of water in the Casa del Torello di bronzo (V 1,7) in Pompeii.

- Duncan Keenan-Jones (British School at Rome - Macquarie University, Sydney), Allocation of water resources in the Bay of Naples in antiquity: the evidence of pipe-stamps.

- Elizabeth C. Robinson (American Academy in Rome - University of North Carolina at Chapel Hill), Continuity and Transformation in Larinum and its Surroundings from 400 BCE to 100 CE.
Università degli Studi di Roma Tre - Piazza della Repubblica 10, Aula didattica, I piano



Basilica Noniana, Herculaneum and the 'Basilica' Frescoes.

One building or two? A building was partially discovered in 1739 by Alcubierre. Described as a 'temple', it had semi-circular niches containing the well known frescoes of Thereus, Telephus, Chiron and Achilles and others. In Cochin and Bellicard's book 1954 is a description of a building containing the frescoes and two equestrian statues. Cochin's plan of the building, shown opposite, notes the location of the finds. Variously described as a temple, a basilica, and a forum, the building measured 68m by 40m and was placed on the north side of the Decumanus Maximus.

If this building, the source of these well known frescoes and equestrian statues, and the Basilica Noniana are one and the same, some obvious anomalies arise:

a) The location - on opposite sides of the Decumanus Maximus, this difference could be explained by the difficulty in locating the building due to the many twists and turns in the access tunnels.

b) The size - Cochin measured the building as 68m by 40m (larger, by the way than the Basilica in Pompeii) while the Basilica Noniana is less than half the size. Could Cochin's measurements by out by a factor of two?

c) The orientation - Cochin placed the main entrance on the souhtwest side of the building, whereas the entrance to the Basilica Noniana is plainly on its northeast side, off the Decumanus Maximus.

So, one building or two? If two, where did the frescoes and equestrian statues of Nonius Balbus and son come from? Any help or information anyone can give me would be much appreciated.

Article: «L'Italia spenda i soldi Ue per Pompei»

In Corriere del Mezzogiorno:
«L'Italia spenda i soldi Ue per Pompei»
Il commissario europeo Hahn: «Per la ristrutturazione del sito parte dei 29 miliardi per la coesione territoriale»
NAPOLI - In soccorso degli scavi di Pompei, dopo i crolli nella Schola Armaturarum e nella Casa del Moralista avvenuti nel mese di novembre dello scorso anno, potrebbero essere utilizzati i fondi Ue per la coesione territoriale.
Il governo italiano potrebbe dunque utilizzare una parte dei 29 miliardi di euro che l'Unione europea ha messo a disposizione per la programmazione 2007-2013 (destinata alla coesione territoriale) per avviare un processo di ristrutturazione a favore degli scavi pompeiani e di altri siti archeologici.
Un'indicazione che arriva dal commissario europeo per la politica regionale, Johannes Hahn, lanciata nel corso di un confronto alla Camera dei deputati col ministro per i rapporti con le regioni Raffaele Fitto, e con il presidente della regione Campania, Stefano Caldoro e della regione Basilicata, Vito De Filippo. Hahn ha ricordato che «l'Italia è tra i maggiori beneficiari dei fondi destinati alla politica di coesione territoriale, si tratta di fondi da spendere in modo efficace». D'accordo con la proposta su Pompei si è detto il ministro Fitto spiegando che si tratta di un'idea che «sono certo che troverà pronta condivisione da parte del nostro governo».
Hahn ha anche parlato del piano Sud messo a punto dall'esecutivo definendolo «ragionevole e fattibile», anche se '«bisogna migliorare l'assorbimento dei fondi da parte delle Regioni».

Tuesday, 25 January 2011

Article: «Spazio ai privati per salvare Pompei»

From today's Corriere del Mezzogiorno:
«Spazio ai privati per salvare Pompei»
Il direttore del Ministero dei Beni Culturali Mario Resca: «Lo Stato non può più permettersi di pagare a pioggia»
NAPOLI - E se Pompei fosse salvata dai privati? Uno scenario possibile e di prospettiva, quello indicato oggi dal direttore del Ministero dei Beni Culturali Mario Resca, a margine della presentazione della mostra sulla Regina Margherita che si terrà a Palazzo Reale da marzo.
Spazio ai privati per garantire la manutenzione degli scavi di Pompei: questa la formula. «Lo Stato - ha detto Resca - non può più permettersi di pagare a pioggia e, dunque, è necessario innescare un’alleanza con i privati che, con le loro risorse, possono provvedere ad manutenzione più accurata e, allo stesso tempo, creare uno spirito di accoglienza che produca ricchezza».
Una strada che, come ha sottolineato il rappresentante del Ministero «è stata intrapresa per il restauro del Colosseo e deve essere un esempio». In merito alla possibile creazione di una Fondazione per Pompei, «si tratta - ha detto Resca - di un’ipotesi».

Question: House of Vedius Siricus

Does anyone have an image of the wall-painting depicting the construction of Troy from the House of Vedius Siricus (this is the same house that had a painting of Wounded Aeneas, now in the Naples Museum)?
Thank you!

Monday, 24 January 2011


Also just out in the Fasti Online:

During October 2010 new excavations were undertaken in the House of Grand Duke Michele which produced new data regarding the structure’s building history and private architecture in Pompeii in general. A trench dug between the ala and the atrium revealed elements useful for the reconstruction of the building and decoration of the Tuscan atrium and the rooms surrounding it in the Samnite period. Part of the ala was exposed, decorated with a tessellated opus signinum floor and I Style paintings datable to the mid 2nd century B.C. A trench was opened in the peristyle to continue that begun in 2009. This revealed an earlier courtyard with a colonnade, datable to the 2nd century B.C., surrounded by rooms on at least three sides and connected to a cistern. The courtyard, paved in the centre and without a viridarium, as is the norm at Pompeii, constitutes one of the earliest examples of this type within a mid-level house. From the excavations of 2004-2006 it is known that, as well as two residential structures, a small bath structure faced onto the courtyard on the north side. This was constituted by a lavatio, probably with a long pool and a sudatio. This replaced an earlier bath structure with a terracotta hipbath, found in secondary deposition by the well in the courtyard, of a type known from Hellenistic and Roman contexts.
In the service area 10, situated in correspondence with posticum 21, the layer of ash from the eruption was removed, which had not been completely eliminated during the Bourbon excavations. This space was characterised by the presence of a latrine under the stairs and the entrance to a cellar, created inside an ancient cistern.
On the Vico della Fullonica, which skirts the house to the east, a trench was opened immediately south of theposticum, in correspondence with a door leading into complex VI,5,7, which was blocked in the final phases of the town’s life. The sequence of occupation levels in this sector of the road was reconstructed for a period between the 1st century B.C. and the eruption.
Author: Dora D’Auria 
Citation: Dora D’Auria. 2011.


Just published in the Fasti Online:

As in previous years the Austrian Mission worked on the sacred areas situated on the ridge at Velia. The cleaning and recording of sacred area 3, the so-called open-air sanctuary, was undertaken in order to better define its layout and phases. This sacred area, situated between towers A8 and A7, represents one of the smallest sanctuaries on the ridge. Its very poor state of preservation makes its interpretation difficult.
The sanctuary measures 17.5 × 12.8 m, was delimited to the north by the fortified walls, the so-called stretch A, and extended over two levels. The upper part comprised an open space (feature 2) with a paving of Velian brick, of which only a very few patches were preserved. The south-western side was occupied by a small room (room 1, 6.8 × 4.2 m), probably opening onto the outer area. The room probably had a roof made of tiles imported from the Gulf of Naples, found scattered across the sanctuary area. Given the sparse remains, it is uncertain as to whether this can be interpreted as a sacred building, however its typology certainly reflects one of the so-calledoikoi. In the open space itself there were two bases incorporated into a niche in the curtain wall, which is of interest due to their strange collocation. There was no evidence of an altar, whose position can be assumed to have been beside the bases according to the model seen in sanctuary no. 7. The courtyard opened towards the north-east with a propylon, constituted by two lateral niches and a threshold, formed by two large sandstone blocks. The ritual space of the scared area was completed by a votive column on a quadrangular base in the area in front of the propylon.
On the lower level there was another large space (feature 3). The situation was characterised by a substantial difference in height on the slope of almost one metre. This necessitated the creation of the south-eastern perimeter through the construction of a curtain wall 0.75 m wide. Given the large dimensions of this space, but also the construction technique of the wall separating feature 3 from the open area, which does not suggest that it was a supporting wall, it is proposed that feature 3 was a terrace rather than an enclosed room.
The lack of diagnostic finds makes it difficult to establish the chronology of this sacred area. However, both the sanctuary typology and the use of tiles from the Gulf of Naples suggest a date of the 3rd century B.C. or later.
In 2008 a small naiskos in local sandstone, in a collapsed position, was found to the south of sacred area no. 3. This year a fragment from another relief of the same type was discovered, built into a recent wall, south of the sanctuary. This was the lower part of a naiskos, smaller than that found in 2008. Despite its poor state of preservation this discovery corroborates the hypothesis that already in the archaic period the entire zone was dedicated to the cult of a female divinity, traditionally identified as Cybele.
Summary Author: Verena Gassner - Università di Vienna, Istituto di Archeologia Classica
Citation: Verena Gassner. 2011.

E dai vicoli dell'Anticaglia emerse il teatro di Nerone

Very nice - the ancient Roman theatre of Naples has undergone restoration work and is now open to visitors. The theatre is enclosed by modern building, so the restoration has been delicate work. It looks fantastic, I think.
E dai vicoli dell'Anticagliaemerse il teatro di Nerone
Un lavoro di ri-cucitura. Le parti del Teatro romano di Neapolis erano inglobate negli edifici che la città gli ha fatto crescere intorno nei secoli. Anticaglia, sta per "insieme di cose dell'antichità". Pietre del passato, il cui assemblaggio, nel tempo, era diventato illeggibile, per cui anticaglia è come dire qualcosa senza forma, l'unica certezza è che appartiene a un altro tempo. L'opera che ha restituito al pubblico dei visitatori il Teatro antico, che lo vedrà per la prima volta a restauro compiuto, è stato un lavoro eseguito come con ago e filo, per riportare alla vista una immagine di insieme dell'architettura antica e nello stesso tempo conservare il tessuto che la include. Un effetto unico in Italia, e non solo. Il risultato è un sito archeologico irripetibile che racconta la storia del "palinsesto" Napoli, della stratificazione anche orizzontale, oltre che verticale, che ha interessato la città.
Read the full article and see a photo here.

Saturday, 22 January 2011

ll degrado di Villa San Marco a Stabiae

From ArcheoRivista, an article about the condition of the Villa San Marco at Stabiae:
Castellammare di Stabia (Na). ll degrado di Villa San Marco a Stabiae
“L’incannucciata poggiata alla parete affrescata del portico di Villa San Marco evoca scavatori e archeologi d’altri tempi. Eppure, per proteggere dai raggi del sole quanto resta di uno splendido ambulacro qui, sulla collina di Varano, a trent’anni dal terremoto altro non c’è. Benvenuti nell’antica Stabiae, sei chilometri da Pompei, dove il crollo dello splendido colonnato spiraliforme nel 1980 è ancora una ferita aperta.
I pezzi delle colonne in mattoni sono disseminati nel giardino, gli stucchi a spirale in giallo e bianco sono stati recuperati e chiusi nei depositi. E sotto le tettoie rette dai tubi Innocenti metri quadrati di affreschi e mosaici aspettano un restauro che forse non arriverà mai. Tra i frammenti in giallo e rosso, solo aghi di pino e foglie secche: gli affreschi, distesi come all’obitorio, suggeriscono l’immagine di un’archeologia ufficiale che si è arresa al degrado. Sono in corso, è vero, i lavori di “Restauro delle coperture e degli apparati decorativi”, appaltati dal Commissariato agli scavi di Pompei nel 2009 per un importo di un milione di euro, ma gli interventi riguardano al momento soltanto un lato del peristilio inferiore, dove verranno collocate nuove travi in legno e tegole a copertura dell’ambulacro affrescato. Poco più in là, nella stanza 48 che serviva ad accogliere quanti accedevano alla villa dalla sottostante marina, piove sul pavimento: le lamiere zincate non riescono più a proteggere i mosaici.
See here for the full article and photos.

Blitz anti tombaroli, un fermato anche a Pompei

There was a report yesterday that a gang of 'tombaroli' targeting archaeological sites in northern Campania had been stopped by the Carabinieri. Today's report claims that one member of the gang is from Pompeii.
Blitz anti tombaroli, un fermato anche a Pompei
Tra i fermati per l’operazione “” contro i furti di reperti archeologici anche una persona diPompei. In tutto sono 12 i componenti dell’organizzazione di tombaroli che depredava i siti archeologici dell’area nord-est della Campania: tra le province di Caserta e Benevento.
Crateri, gorgoni, satiri e protomi femminili sono alcuni dei 633 pezzi sottratti dai siti archeologici di Riardo(CE), Teano (CE), Calvi Risorta (CE), Sant’Agata de’ Goti (BN) e Montesarchio (BN). Un bottino dal valore complessivo di un milione di euro quello recuperato nel corso dell’operazione condotta dai carabinieri del nucleo Tutela Patrimonio Culturale, partita dalle indagini della Procura della Repubblica di Santa Maria Capua Vetere.
Dodici le ordinanze eseguite a Casal di Principe (CE), Casapesenna (CE), Castel Volturno (CE), San Cipriano d’Aversa (CE), Cesa (CE), Mondragone (CE), Maddaloni (CE), Boscoreale (NA), Acerra (NA), Pompei (NA), Bacoli (NA), Taranto, Fiorenzuola d’Arda (PC) e Eraclea (VE), con arresti domiciliari per cinque persone e misure cautelari personali (divieto di dimora o obbligo di firma) per altre sette emesse dal Gip di Santa Maria Capua Vetere. Per tutti l’accusa è di associazione per delinquere finalizzata a ricerca illecita, impossessamento e ricettazione di reperti archeologici provenienti da scavo clandestino.
La piaga del mercato clandestino dei reperti archeologici ha prodotto non pochi danni al patrimonio storico conservato a Pompei. A inizio 2010 risale l’ultimo episodio eclatante con una serie di arresti compiuti dai carabinieri di Torre Annunziata ai danni di un’organizzazione di tombaroli vicina al clan Pesacane che aveva il suo quartier generale in una carrozzeria nella frazione di Tre Ponti. A casa di uno degli arrestati furono rinvenuti anfore e utensili vari in ottimo stato di conservazione.
Il patrimonio artistico e architettonico è da sempre nelle mire della criminalità organizzata, oltre che di tombaroli, trafficanti d’arte e collezionisti senza scrupoli. Il tutti alimenta un mercato clandestino dai grandi numeri come dimostra il rapporto Ecomafia 2010 di Legambiente e Carabinieri per la Tutela del Patrimonio Culturale, i: 882 furti di opere d’arte effettuati, 13.219 oggetti trafugati, 1.220 persone indagate, 45 arresti; ma anche 19.043 beni culturali recuperati, insieme a 14.596 reperti paleontologici e 55.586 archeologici.

Scavi, nuovi resti a via Andolfi

News that new archaeological discoveries have been made between Pompeii and Torre Annunzuata. The discoveries seem to include a Roman tomb, but there's little available information.
Scavi, nuovi resti a via Andolfi
Nuovi resti archeologici tra Torre Annunziata ePompei. La sensazionale scoperta è avvenuta a via Andolfi nell’area industriale dismessa ex Aquila ed Ex Imec, dov’è in progetto un centro commerciale. Dalle prime indiscrezioni i resti sembrerebbero appartenere a una tomba romana, ma sulla cosa c’è il massimo riserbo da parte della Soprintendenza.
Poco più di un anno fa, con l’inizio dei lavori, erano state rinvenute anfore, vasi e altri oggetti probabilmente appartenuti ad abitanti dell’antica Pompei scampati all’eruzione del 79 d.C.
Subito dopo il ritrovamento, stamane, c’è stato un vertice tra il sindaco di Torre Annunziata Giosuè Starita e la Soprintendente Teresa Elena Cinquantaquattro per fare il punto sulla situazione.
Una notizia bella per studiosi e appassionati di archeologia, ma per la società proprietaria dell’area ex Aquila Prefabbricati ed ex Imec e per gli amministratori oplontini rappresenta l’ennesimo intoppo a un progetto che dovrebbe assicurare centinaia di posti di lavoro.
Appena un anno fa il sequestro temporaneo del cantiere operato dalla polizia provinciale di Napoli per il presunto inquinamento della falda acquifera sottostante e la conseguente mancata bonifica.
L’area che un tempo ospitava gli stabilimenti dell’ex Aquila prefabbricati e dell’ex Imec dovrebbe diventare una cittadella commerciale con giardini, negozi, bar e ristoranti, con un’estensione di 51mila metri quadrati.

Friday, 21 January 2011

Pompei, blitz in soprintendenza

Just published on the Corriere del Mezzogiorno website, news that police have seized from the Soprintendenza documents relating to expenditure during Fiori's tenure as commissioner:
Pompei, blitz in soprintendenza
Spese del commissariamento al setaccio
I militari della guardia di finanza hanno acquisito tutti gli atti relativi alla gestione dal 2008 al 2010
NAPOLI – Mentre a Roma lunedì prossimo o al massimo nel corso dell’ ultima settimana di gennaio di voterà in Parlamento una delle mozioni di sfiducia al ministro della cultura Sandro Bondi, a Pompei scatta il blitz della Guardia di Finanza. I militari hanno fatto irruzione nella sede della sovrintendenza archeologica presieduta ad interim dall’esperta d’arte antica Jeannette Papadopoulos, per acquisire copia degli atti relativi alle spese di gestione del periodo del commissariamento (agosto 2008-luglio 2010) dell’area archeologica.
Gli accertamenti si inseriscono nell’ambito di un’indagine aperta dal procuratore capo della Repubblica di Torre Annunziata, Diego Marco, scaturita da inchieste giornalistiche su presunte spese folli effettuate durante il commissariamento guidato da Marcello Fiori.
Tra queste, l’acquisto di un migliaio di bottiglie di vino pregiato che in parte (650 bottiglie) la nuova sovrintendente si è trovata a dover amministrare dopo il suo insediamento.

Journal: Cronache Ercolanesi 40/2010

Following on from Sarah's post in December, the Cronache Ercolanesi is now out, and contains the following (which I have copied from the excellent What's New in Papyrology blog:

Cronache Ercolanesi 40/2010

Graziano Arrighetti, Ricordo di Giovanni Pugliese Carratelli, pp. 5-8

Graziano Arrighetti, Quarant’anni delle «Cronache Ercolanesi», pp. 9-16

Graziano Arrighetti, Epicuro, la κυρία λέξιϲ e i πράγματα, pp. 17-22

Michael Erler, Νήφων λογιϲμόϲ. A proposito del contesto letterario e filosofico di una categoria fondamentale del pensiero epicureo, pp. 23-29

Francesco Verde, Τρίγωνα ἄτομα. A proposito di Epicuro, Della natura, libro XIV, col. XXXVIII 1-10 Leone, pp. 31-38

Adele Tepedino Guerra, Le opere Contro l’Eutifrone di Platone eContro il Gorgia di Platone: per una nuova edizione dei frammenti di Metrodoro di Lampsaco, pp. 39-49

Maria Grazia Assante, PHerc. 1044 (Vita Philonidis), frr. 58-59 Gallo, pp. 51-64

Margherita Erbì, Eraclito e l’inganno della retorica in Filodemo (PHerc. 1004, coll. 57-63), pp. 65-74

Dino De Sanctis, Φρόνηϲιϲ e φρόνιμοι nel Giardino, pp. 75-86

Giovanni Indelli, Il lessico di Filodemo in alcune opere morali: gli ἅπαξ λεγόμενα, pp. 87-93

Knut Kleve, Lucretius Herculanensis, PHerc. 395, and Disegno Oxoniense 1615, pp. 95-97

Maria Chiara Scappaticcio, Il PHerc. 817: echi virgiliani e «pseudoaugusteismo», pp. 99-136

Francesca Longo Auricchio, Osservazioni su alcune scorze della biblioteca ercolanese, pp. 137-154

Giuliana Leone, Il secondo libro Sulla natura di Epicuro tra disegni e incisioni, pp. 155-172

Holger Essler, Χωρίζειν ἀχώριϲτα. Über die Anfänge getrennter Aufbewahrung der herkulanischen Papyri, pp. 173-190

Daniel Delattre, Reconstruire virtuellement les livres carbonisés d᾿Herculanum : premier bilan d᾿une orientation prometteuse de la recherche, pp. 191-214

Gianluca Del Mastro, Il Catalogo descrittivo dei Papiri Ercolanesi, pp. 215-222

Martin F. Smith, Diogenes of Oinoanda: News and Notes IV (2009), pp. 223-238

Eric M. Moormann, Fictitious Manuscripts from Herculaneum, Pompeii, and Antiquity, pp. 239-249

Maria Paola Guidobaldi - Pietro Giovanni Guzzo, Un rilievo neoattico da Ercolano, pp. 251-260

Notiziario, pp. 261-265

Wednesday, 19 January 2011

Pompei. La città antica "esportata" in Venezuela

According to Mario Cardone at, there are plans to construct a replica of the House of Julius Poybius in Caracas (Venezuela). There are precedents for this sort of reconstruction, so it will be interesting to see if anything comes of the plans. The proposed reconstruction is based on the recent multimedia presentation of the House of Polybius as part of the PompeiViva initiative.
Pompei. La città antica "esportata" in Venezuela
Pompeiviva, la fortunata iniziativa promozionale estiva degli scavi archeologici di Pompei, promossa dal commissario all’emergenza Marcello Fiori, sarà probabilmente “esportata” a Caracas per far vivere agli abitanti del Venezuela, insieme alla laboriosa comunità di italiani residenti, un tratto suggestivo dell’antica cultura romana all’ombra del Vesuvio. Un istantanea fermata nel momento in cui il Vulcano lasciò nella storia dell’umanità i segni terribili della sua forza distruttiva, seppellendo sotto ceneri e lapilli ogni traccia di vita del territorio sottostante, insieme agli scheletri degli abitanti. Il progetto di portare in Venezuela questa storia di vita e di cultura è nato da una visita di martedì scorso agli scavi di Pompei di Giovanni Labella e della sua famiglia. Labella presiede l’associazione “Campani del Venezuela” ed é vice presidente della Camera di Commercio venezuelana. Nello specifico, il nostro qualificato compatriota sta vagliando la possibilità di reperire finanziamenti pubblici per riprodurre, nel corso della celebrazione in Venezuela del centocinquantesimo anniversario dell’unità d’Italia, una copia fedele della domus di via dell’Abbondanza appartenuta a Giulio Polibio. In essa, insieme alla copia degli ambienti, gli affreschi e le suppellettili della casa originale sarebbero installati gli stessi congegni multimediali della casa di Pompei, concepiti da Claudio Salerno (dello staff di Fiori) e dai suoi collaboratori dell’Istituto per la diffusione delle scienze naturali. Nel corso della visita i turisti, a Pompei, hanno potuto entrare anima e corpo in un film di duemila anni. Lo stesso potrebbe succedere prossimamente a Caracas, dove i visitatori della mostra sarebbero messi in grado di provare le medesime sensazioni dei protagonisti di quell’antico paesaggio e dell’immane tragedia del 79 d.C.. Effetti speciali fanno comparire all’interno della casa il ricco proprietario che descrive la sua dimora, ricca di marmi intarsiati, mosaici e decorazioni. Nei vari angoli della domus e nel giardino sono stati ricreati “ad arte” gli stessi rumori, silenzi e suoni tipici del tempo antico. Suggestiva la scena finale con la materializzazione di una giovane donna incinta.

The Comeback of Pompeii

Part 1

Part 2

Tuesday, 18 January 2011

Presentation at Naples Museum: Novità archeologiche da Ercolano

giovedì 20 gennaio 2011 ore 15

Novità archeologiche da Ercolano
a cura di
Domenico Camardo e Maria Paola Guidobaldi

Le Antichità di Ercolano

The latest I've heard about Le Antichità di Ercolano Esposte is that scans of volumes 1, 2, 3, and 5 are available at the site

Carol M

Cleaning the Laundries 2006-2008

With the appearance of the fieldwork report of our 2008 season on Fasti Online today, our Cleaning the Laundries project has come to a definitive end. The three year project aimed at studying the remains of the Pompeian fullonicae through surface cleaning. In three consecutive seasons, we studied nine workshops, and could not only confirm their identification as a fullery, but also got to know a lot more about their design, history and use, information that was hidden underneath some 10-15 cm of modern sand, dust and debris. We found a lot more than I expected: we were able to confirm the identification of three fullonicae that had not been identified earlier - V 1, 2, VI 3, 6 and IX 6 a.1 - and found highly significant information about the water systems and property situation of all the workshops we investigated. It was kind of fun, too. 

The fieldwork reports of all three seasons are online:
·         CTL 2006 was published in the Rivista di Studi Pompeiani; a PDF can be found here.
·         CTL 2007 is published as FOLD&R 108.
·         CTL 2008 is published as FOLD&R 214.

These reports together will probably also form the final publication of the project; I am not currently planning  a volume specifically dedicated to these nine workshops; instead, I will integrate the results of the study in the monograph I am currently preparing on the fullonicae of Roman Italy.  

Monday, 17 January 2011

Article: Pompei. Chiuse per lesioni due domus degli scavi di Pompei

News from that two Pompeian houses have been closed to the public after they were damaged in recent storms. The article doesn't say which houses, however ...
Pompei. Chiuse per lesioni due domus degli scavi di Pompei
La decisione della neo soprintendente archeologa Teresa Elena Cinquantaquattro di chiudere a tempo indeterminato due domus degli scavi archeologici di Pompei, che si sono lesionate con i nubifragi degli ultimi giorni, ha fatto molto discutere tra gli addetti ai lavori, i sindacati e gli operatori turistici locali. Il motivo è che l’iniziativa della dirigente Sanp di nuova nomina arriva in concomitanza di un precedente ordine di servizio con cui è stato disposto, in caso di venti forti o di piogge persistenti, l’interdizione alle visite degli spazi coperti della città antica dove si sono formati elementi di pericolo. L’iniziativa, che punta alla tutela fisica dei visitatori, se da un lato è positiva per l’intenzione di evitare spiacevoli incidenti, dall’altro ripropone il problema di un’efficace e rapida manutenzione ordinaria del museo archeologico all’aperto più visitato di Pompei, al fine di consentire la migliore visita a tanti turisti che arrivano da lontano.
Read the full article here.

Friday, 14 January 2011

Reading Pompeii’s Walls; A Social Archaeological Approach to Gladiatorial Graffiti

GARRAFFONI, R. S. ; Funari, P.P.A. . Reading Pompeii´s walls: a social archaeological approach to gladiatorial grafitti. In: Tony Wilmott. (Ed.). Roman Amphitheatres and spectacula a 21st century approach. Oxford: Archeopress (BAR 1946), 2009, p. 185-193.


Many scholars have been trying to explain the Roman entertainment from different approaches and most part of them focused in the interior of the buildings to understand the social function of the presentations that were played. In this context, theories have arisen and different concepts have been used to explain this polemic phenomenon. Although a plenty of researches on gladiators’ presentations, most part of these studies paid more attention to elite’s audiences rather than the common people point of view.

One can affirm that it is problematic to attempt to hear the voices of common people audience because it was the elite who wrote about the spectacles. If on one hand it is very difficult to find the voices of the plebs on this literature, on the other archaeology can provide unique evidence and the inscriptions become an important source for capturing some aspects of their feelings and impressions. Archaeology can provide different sources of evidence for interpreting the ancient past and it is less limited than the literature. In this context, there was a growing awareness that new epistemological approaches in the study of material culture are important for a more critical approach to the ancient world.

With the above in mind, this paper focus on material culture - the graffiti from Pompeii - to discuss some images of the different meanings of the gladiators’ presentations. The Epigraphic evidence is used in this paper to show how this particular type of Roman entertainment can help us to rethink social relationships and Roman identity in a less normative experience.

Thursday, 13 January 2011

Article: Pompeii House VI 8, 20-21.2

Just out on the Fasti Online:
Pompeii House VI 8, 20-21.2
After two successful campaigns in 2006 and 2007, the 2008 campaign constituted the third and final season of the ‘Cleaning the Laundries’ project. The general aim of the project was to come to a better understanding of the recognizable Pompeian fulling workshops by investigating the remains of work installations on or above the AD 79 floor level, which are often hidden below modern deposits, such as sand and debris.
The results of the first two seasons had already confirmed that by carefully removing these modern layers and cleaning the ancient remains underneath a lot of additional information about the history and use of these workshops could be gathered and it had also become clear that such data could add significantly to our understanding of fullones and fullonicae at Pompeii. In 2006, three small fullonicae were investigated in tabernae I 4, 7, VI 15, 3 and IX 6, a.1; the 2007 season focused on two large fullonicae in houses VI 8, 20.21.2 and VI 14, 21.22 and another small workshop in taberna VII 2, 41. The final season in 2008 served two purposes. On the one hand, there was a number of (possible) fulling workshops left that still needed to be studied – includingtabernae I 10, 6, V 1 2 and VI 3, 6 and workshop VI 16, 3.4. On the other hand, as the project proceeded, new questions arose concerning some of the workshops investigated in preceding years, and it was decided that additional investigations were necessary in two of these: workshop I 4, 6 and VI 15, 3.
Summary Author: Miko Flohr - University of Oxford, Faculty of Classics 
Citation: Miko Flohr. 2011.

Wednesday, 12 January 2011

Article: Crolla anche la «Pompei della preistoria»

From Corriere del Mezzogiorno (article by Marco Perillo), news that the prehistoric village site at Nola has also suffered a collapse during the heavy rains this winter:
Crolla anche la «Pompei della preistoria»
Una frana "seppellisce" il villaggio di Nola
Un cedimento ha provocato lo spostamento delle tettoie di copertura delle capanne del sito dell'età del Bronzo
Qualche mese fa fu invaso dall'acqua, oggi una preoccupante frana minaccia il villaggio preistorico di Nola, in provincia di Napoli, definito «la Pompei della Preistoria».
L’associazione Meridies, vicina alle sorti del sito, comunica che nei giorni scorsi è stato riscontrato un cedimento della parete orientale della sezione di scavo del villaggio. La frana ha provocato lo spostamento delle tettoie di copertura delle capanne e probabilmente lo schiacciamento delle strutture della capanna 4. «Un’altra pagina nera – ha dichiarato Michele Napolitano, presidente di Meridies - viene scritta nella storia della tutela dei Beni Culturali del nostro territorio. Gli sforzi della nostra associazione, del dottor Giuseppe Vecchio e della Soprintendenza Speciale per i Beni Archeologici di Napoli e Pompei, non sono serviti ad evitare quanto da tempo si temeva. Abbiamo perso probabilmente in modo definitivo la Pompei della Preistoria».
Il villaggio è un importantissimo sito dell’età del Bronzo antico, sepolto dall’eruzione del Vesuvio detta delle pomici di Avellino (1860-1680 a.C.). Il seppellimento garantì la conservazione delle capanne attraverso il loro calco nel fango e nella cenere che le ha inglobate, sigillando anche tutte le suppellettili. Probabilmente queste meraviglie archeologiche non saranno più visitabili.
Follow the link above to the original article to see a video of the site. It looks like it's completely under water.

Article: Pompei. Tecnici e ricercatori offrono gratis consulenza per salvare il sito

From ArcheoRivista (by Marina Calogero):
Sarà firmato a breve il protocollo d’intesa fra le università napoletane e le professioni tecniche per concretizzare e coordinare la proposta gratuita di consulenza specialistica volta alla protezione e alla salvaguardia dell’area archeologica di Pompei. L’accordo renderà operativa l’offerta che gli ingegneri hanno avanzato nelle settimane scorse di mettere a disposizione le proprie competenze gratuitamente per salvaguardare gli scavi di Pompei. Intorno a questa proposta, accolta favorevolmente da Giorgio Napolitano, si riuniscono adesso anche gli architetti e le università.Martedì 21 dicembre 2010 la sede dell’Ordine degli ingegneri napoletani ha ospitato il primo confronto sull’intesa, a cui han partecipato il presidente dell’Ordine degli architetti partenopei Gennaro Polichetti, il prorettore Gaetano Manfredi, i presidi delle università Federiciane di Architettura, Claudio Claudi de Sain Mihiel, e di Ingegneria, Piero Salatino, il sindaco di Pompei Claudio D’Alessio e Salvatore d’Agostino del Centro interdipartimentale di Ingegneria per i beni culturali.
Erano presti all’incontro anche Angela Vinci, architetto responsabile delle mostre e delle relazioni internazionali della fondazione Restoring Ancient Stabiae, e Luigi Sorrentino, responsabile della Protezione civile dei Gruppi Archeologici d’Italia. L’architetto Angela Vinci ha portato la sua testimonianza sull’attività della fondazione come modello da prendere ad esempio per una collaborazione tra pubblico e privato nella tutela dei beni culturali e per la loro valorizzazione.
La proposta congiunta Ordini-Ateneo si propone anche di sottolineare che il territorio napoletano possiede tutte le competenze necessarie per la salvaguardia di Pompei. Non è un caso, infatti, se l’anno scorso il Cibec ha redatto un documento con indicazioni per redigere progetti ed eseguire interventi di conservazione delle testimonianze archeologiche, che il Mibac ha fatto suo.

Reviews in Bonner Jahrbücher 208

The latest Bonner Jahrbücher (208, 2008) has just come out, and there are a few reviews of books on Pompeian materials:

Ernesto De Carolis, Il Mobile a Pompei ed Ercolano. Letti, tavoli, sedie e armadi. Contributo alla tipologia dei mobili della prima età imperiale. L’Erma di Bretschneider, Rome. Reviewed by Francesca Tronchin.

Pia Kastenmeier, I luoghi del lavoro domestico nella casa pompeiana. Studi della Soprintendenza archeologica di Pompei. L’Erma di Bretschneider, Rome, 2007. Reviewed by Joanne Berry.

Marina Ciaraldi, People and Plants in ancient Pompeii. A new approach to urbanism from the microscope room. The use of plant resources at Pompeii and in the Pompeian area from the 6th century BC to AD 79. Reviewed by René Cappers.

More newspaper articles about the state of Pompeii

Thanks to Jennifer Stern for drawing my attention to this piece in Newsweek, which - in my opinion - exaggerates the extent of the collapses in Pompeii and dismisses the efforts and views of the SANP (when is a journalist going to properly interview someone from the SANP???). There is also an interesting article in the Wall Street Journal focussing on the economics of the situation.

Tuesday, 11 January 2011

The Swedish Pompeii Project

Congratulations to the Swedish Pompeii Project from Lund University and Stockholm University who, according to this news article, have completed their on-site work late in 2010. The team has been working at Pompeii since 2000 and made a major discovery of four intact glass windows this past autumn, in addition to a large number of discoveries over the course of their work.

The article also mentions an upcoming exhibition in 2012 in Stockholm. More details about the project can be found on the The Swedish Pompeii Project webpages.

Monday, 3 January 2011

Management of Pompei to be scrutinized in second phase of UNESCO expert mission

For those wondering what happened to the UNESCO inspection team that visited the Vesuvian sites in December, here's the official statement. The team's conclusions will not be published until after a second visit later this month - watch this space...

Article: The source of stone building materials from the Pompeii archaeological area and its surroundings

I've just been sent a copy of this new paper on Pompeii's building materials:

Pia Kastenmeier, Giovanni Di Maio, Giuseppina Balassone, Maria Boni, Michael Joachimski and Nicola Mondillo - The source of stone building materials from the Pompeii archaeological area and its surroundings, p. 39-58.
Abstract - This work is part of a large-scale survey carried out by the Deutsches Archäologisches Institut (DAI) of Berlin, which aim to locate the sources of raw building materials employed throughout various archaeological sites on the Sarno River plain (Pompeii, Nuceria, Stabiae, Longola, etc.) while also reconstructing the paleo-environments of this area during the Olocene. The present paper reports the preliminary results of a multidisciplinary project on the ancient stones used for construction in the town of Pompeii and other archaeological areas nearby (6th century B.C.- A.D.79). The building stones used in these areas (volcanic and sedimentary carbonate rocks) have been analysed for their geological, mineralogical, petrographic and geochemical features and have been compared to rocks cropping out on the Sarno River plain - the possible provenances for these building material. Our data indicate that most of the stones employed for the edifices in Pompeii and other related archaeological sites between 6th century B.C. and A.D. 79 originate from local quarries, mainly situated in several localities on the Sarno River plain itself and in surrounding areas.

It is also well worth looking up the website of the journal this article was published in - Periodico di Mineralogia - as this is not the only Pompeii/Vesuvius article they have included, and wonderfully it looks as if most things are free downloads!

Article: Ten years after. The rise and fall of autonomy in Pompeii

I've just come across a very interesting paper by Luca Zan (Univ. di Bologna) on the management of Pompeii that was presented in early December. Probably the only up-to-date document you'll find in English that discusses the very complex management system at the Vesuvian sites from the creation of an "autonomous superintendency" to the recent special commissioner. For those following a lot of polemical press coverage on Pompeii over recent months, this should provide useful context and updates Zan's previous articles on Pompeii's management (see his bibliography for refs).

Ten years after. The rise and fall of autonomy in Pompeii
Luca Zan and Paolo Ferri
December 2010

Abstract: In September 1997 a regulation (law No. 352/1997) gave to Pompeii a new status: from its previous standing as a local branch of the Ministry of Culture (the Soprintendenza) it was configured as an autonomous entity (Soprintendenza autonoma). In July 2008, the Italian Prime Minister declared a one year state of emergency in Pompeii, appointing a special commissioner (Commissario straordinario) belonging to the Civil Protection in order to cope with “the serious critical situation of the archeological area” (DCPM 3692/2008). The aim of the paper is revise the process of change throughout ten years in Pompeii, observing major institutional transformations and analyzing the evolution of the activities and the human and financial resources management. Beyond shading some lights on one of the most important experiment for the Italian public sector - i.e. the autonomy of Pompeii, the paper further explores the distinctive features of the country’s public administration within a broader NPM and post-NPM debate.

Saturday, 1 January 2011

AIA Annual Meeting, San Antonio

Happy New Year to everyone!

The AIA in San Antonio is almost upon us! I thoroughly enjoyed meeting up with fellow BP contributors in Los Angeles last year, so I'd like to propose that we do it again!

There are lots of Pompeii-related papers over the three days of the conference (see here for the schedule), with the main Pompeii session on Saturday 8th January at 12.30pm - 2.30pm. I'd like to suggest that anyone who enjoys talking Pompeii over a beer or two meet me in the conference hotel bar on Saturday after the final sessions of the day (so 5.15pm-ish). Who's up for it?
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